Voor Daniel Maissan zijn reizen en fotograferen onlosmakelijk verbonden. Door zijn camera kijkt hij naar de wereld die in sneltreinvaart voorbij raast en observeert hij dat wat er om hem heen gebeurd. Een combinatie van sociale projecten, straat fotografie, portretten en reportages laat zijn fascinatie voor de mens duidelijk zien.
Zijn open en onbevooroordeelde benadering zorgen voor beelden waarin je kunt zien dat hij contact maakt met zijn onderwerp en lijken de kijker bijna onderdeel van het verhaal te maken. Sinds drie jaar is hij geheel overgestapt van DSLR naar het LeicaM systeem om op die manier meer contact te kunnen maken, lichter te kunnen reizen en zijn ambachtelijke manier van werken beter te kunnen fine-tunen
.
Dwalen is kijken
Vanaf jonge leeftijd leren we van onze omgeving om doelen te formuleren. We leren te streven naar deze doelen door middel van een plan van aanpak. Wat is het doel? Wat heb ik nodig om dit doel te bereiken? Wanneer wil ik mijn doel bereiken? Hoe meet ik of ik mijn doel heb bereikt?
Er is echter ook een andere manier, namelijk: dwalen is kijken. Dwalen staat voor mij gelijk aan het hebben van géén doel. Want door geen doel te formuleren, hoef ik nergens naar te streven en sta ik open voor wat er op mijn pad komt. Dit uit zich niet alleen in mijn fotografie, maar is tevens mijn levensfilosofie.
Terugkijkend op mijn jeugd, is dit altijd mijn levensfilosofie geweest. Het verschil is alleen dat ik mij er vroeger onzeker over voelde. Er werd van mij verwacht dat ik door middel van het stellen van doelen, werkte aan mijn toekomstperspectief. Inmiddels ben ik er achter dat er ook een andere manier mogelijk is. Het een sluit het ander niet uit. Het is belangrijk dat ieder voor zichzelf uitvind wat werkt. Want waar de een het prettig vind om doelen te formuleren, voelt de ander zich beperkt.
Wat ik de leerlingen wil vertellen en laten ervaren is dat het hebben van géén doel, een mogelijkheid biedt om open te kunnen staan voor het moment. Tunnelvisie versus 360 graden rond kijken. Ik had er als klein kind baat bij gehad als iemand mij vertelde dat ik niet gek was, maar een andere kwaliteit bij mij droeg: de kwaliteit van het dwalen. En dit is ook mijn motivatie voor deze workshop. Ik vind het belangrijk om leerlingen vanaf jonge leeftijd de kans te geven om meerdere visies op het leven te leren kennen.
De inhoud van mijn workshop bestaat uit mijn persoonlijke verhaal. Ik wil dit ondersteunen door praktijkvoorbeelden, beeldmateriaal en een kort filmpje. Tevens wil ik de leerlingen door middel van een opdracht het verschil laten ervaren tussen het hebben van een doel of het hebben van géén doel.
.